Cairns

23 oktober 2015 - Alice Springs, Australië

We waren heel blij dat we de cassowaries hebben gezien. Het zijn echt heel bijzondere vogels en je moet wel een beetje geluk hebben om ze op de weg tegen te komen. We hebben 's avonds weer pizza gegeten. Dat was niet de bedoeling, maar het vlees was uit de koelkast in de kampkeuken gestolen. En niet alleen ons eten, nee, alles! De koelkast was helemaal leeg. Gelukkig hebben ze lekkere pizza's op de camping.

De volgende morgen(19-10) regende het weer. Om 7 uur was het even droog. Dus hebben we direct actie ondernomen en in ieder geval de bagage en de binnentent weggehaald. De rest hebben we nat ingepakt.

Het is toch wel jammer dat het voor een regenwoud zo veel moet regenen. Maar dat regenwoud is dan ook ontzettend mooi. Iedere wandeling hebben we ons weer lopen verwonderen over de verscheidenheid aan bomen. Zoveel en zo groot en zo verschillend. Allerlei verschillende vruchten, zaden en bloemen die aan de bomen groeien, de verschillende kleuren. Iedere wandeling zagen we weer iets nieuws. En dan hebben we het nog niet eens over de vogels.

Vanaf Camp Cape Trib zijn we richting Cairns gereden. In Port Douglas hebben we nog wat rondgelopen en boodschappen gedaan voor de picknick onderweg. We vonden een heerlijke plek, vlak aan zee met een overdekte picknicktafel. Fijn, want het was intussen alweer lekker warm geworden. Nadat de campings in Palm Cove (erg druk en vol) en Kuranda (voelde niet goed) waren afgekeurd zijn we naar Cairns Holiday Park gegaan. Cairns is een geschikte plaats om van daar uit verschillende dagtrips te maken.

Eerst alles in de zon gelegd om te laten drogen en daarna de tent opgezet. In de kampkeuken hebben we gekookt en raakten we aan de praat met Sander en Lisa. Zij reizen met z'n tween de wereld rond. Het is erg leuk om met andere reizigers ervaringen uit te wisselen.

Dinsdag 20 oktober

Het lijkt erop dat we de regen mee genomen hebben uit Cape Tribulation. We zijn daarom wat later opgestaan en naar Cairns gereden. We hebben de trein en kabelbaan toer naar Kuranda voor morgen geboekt en gaan dan, tussen de buien door, een historische wandeling door Cairns maken. Bij dat schuilen hoorde ook koffie en toen we bij het restaurant aankwamen zagen we daar een busje staan met ' Happy Eggs' erop en dat trekt natuurlijk direct onze aandacht. Wij hebben de man aangesproken en hij bleek een pluimveehouder uit Innisfail. En ja, hij vind het prima dat wij donderdag een bezoek aan zijn bedrijf komen brengen. Leuk! Omdat het bleef regenen,de historische wandeling niet zo lang is en wij halverwege de routebeschrijving in een cafe lieten liggen, hebben we al vroeg besloten om terug te gaan naar de camping. Daar hebben we Sander en Lisa uitgenodigd voor een kop koffie, wel zelf een kopje meenemen want wij hebben er maar twee. Vier uur later zaten we er nog. Het was erg gezellig.

Woensdag 21 oktober moesten we vroeg op voor de treinreis naar Kuranda. Het was een lange en langzame treinreis door het regenwoud naar boven. Kuranda is een gezelig kunstenaarsdorpje. We hebben ons prima vermaakt en nog een wandeling gemaakt om het dorpje heen en langs de rivier. Daarna gingen we met de gondel terug. Dat was heel mooi. Over de enorme bomen van het regenwoud heen. Wat een bomen en wat een kleuren. Ook was goed te zien hoe op de plek waar een boom was omgevallen de kleinere planten de kans kregen om te gaan groeien. Halverwege was er de mogelijkheid om met een gids rond te lopen. Hij vertelde over een boom met oranje besjes.(ik ben de naam vergeten) Als je de besjes in een gerecht verwerkt en dit eet wordt je een paar uur blind. Maar niet doen dus.

Donderdagmorgen hebben we eerst de pluimveehouder gebeld om te overleggen hoe laat wij komen. Daarna de tent opgeruimd en omdat we vanavond in een hotel slapen hebben we de auto helemaal leeg gehaald en alles weer in de koffer en de tassen gestopt. Het is in ieder geval erg mooi weer. Om negen uur is het al 27 graden. De tent is goed droog. Daarna naar Innisfail. Het bedrijf hadden we snel gevonden. Het is een Japans gezin, vader, moeder en zoon, die het bedrijf runnen. Ze werken volgens de filosofie van een Japanner waar het uitgangspunt is dat gelukkige kippen eieren produceren waar mensen gelukkig van worden. Het bedrijf heeft 6 stallen staan(ong. 18.000 kippen, Lohmann) met allemaal kleine compartimenten. In elk compartiment zitten ong. 300 kippen. Er zijn vier veschillende leeftijden op het bedrijf, van kleine kuikens tot hennen van vijf jaar. Deze zijn dan 4 keer in de rui geweest. Alles gebeurt handmatig, er staan vijf voerbakjes in ieder compartiment die handmatig worden gevuld, ook is er een legnest waarde eieren met de hand wordt geraapt. Hun winst halen ze uit het direct aan de supermarkt leveren van de eieren.

Na dit bezoek is het tijd voor een 'restjes lunch': crackers met tonijn of honing en een blikje cola. We hebben weer energie voor de laatste twee wandelingen door het regenwoud. Voordat we daar aan beginnen kopen we in een kraampje langs de weg een bakje ananas, een bakje paw paw( een vrucht groter dan een mango en kleiner dan een flespompoen)en een mango, ons toetje voor vanavond. En weer lopen we te genieten en veel naar boven te kijken. Weer op weg naar Cairns drinken we een kop koffie bij een mevrouw die eigenlijk geen tijd heeft. Maar koffie lukt nog wel. Omdat ze erg gejaagd is hebben we al spijt dat we de koffie besteld hebben. Tot overmaat van ramp bijt haar kleine (rot)hondje Henk in zijn been. We hebben de plek schoongemaakt en zijn maar verder gegaan.

Het hotel ligt vlak bij de Esplanade, de boulevard, en zodra wij de koffers hebben gepakt gaan we de stad nog even in. Het eerste gedeelte van de reis zit erop.

Vandaag zijn we naar Alice Springs gevlogen, in een boeing 717-00, waar 125 passagiers in kunnen. We waren met 23. ruimte genoeg dus.

Morgen begint ons volgende avontuur in de outback..................wordt vervolgd.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Anke:
    23 oktober 2015
    Weer n geweldig verhaal en fraaie foto's! Ik geniet van jullie reisbeschrijving en reis zo n beetje mee door Australië en voel soms de warmte ook!
  2. Johan en Truus:
    25 oktober 2015
    Het blijft genieten,
  3. Marrie Blaauw:
    27 oktober 2015
    lieve Henk en Ellen, het is bijna middernacht maar wil toch even reageren. Wat hebben jullie alweer veel gezien en beleefd. Ik was voor het eerst in Amerika zoals jullie weten. Ik was net een spons, zoog alle indrukken op en ik denk (weet zeker) dat het jullie ook zo vergaat. Ik blijf nieuwsgierig naar de rest van jullie reis en hoop jullie daarna spoedig te ontmoeten! xxx Marrie.